Paris samtidigt stockholm maj - september 2009
Paris...
By Isabelle Purits
This blog in books 2009-2010
Photo book

Bussresan

Det är nåt särskilt med eftermiddagslooken.
Speciellt dagar då kylan kommit tillbaka och tårna är stela i skorna av plast.
Skymning över stan och fredag. Mitt emellan vecka och helg.
Bussen är full och stannar vid varje station lite för länge. Magen kurrar och huvudet är matt.
Svarta rockar och vinterskor.

Utifrån sett är människorna precis de samma. I hela Europa rullar vid samma tidpunkt kollektivtrafikanter  tillsammans i bur. 4:an över Västerbron. Nr 92 över Pont D´Alma.
Utsikt över stadshuset. Utsikt över eiffeltornet.

Jag vet att jag bor här nu. För jag står med blicken ner i golvet och verkar också vara nån annanstans.
Så kan man väl inte göra?  Låtsas att det var så självklart.
Hallå! Vad är det där för ljus i tornet som sprakar som världens fyverkeri?

Paris, ja visst ja...
...det är ju här jag är!


Det är nog tur att de flesta har lätt  för att anpassa sig ändå, för föreställ er en värld där alla var amerikaner.

 It is Amazing and incradable, sure. Men håll käften snälla du och känn den tunga allvarsamheten.


Den europeiska vardagslooken är öronmärkt, lämna den ifred.

Det är ju så man känner att det är fredag!


Comments
Postat av: anna

puss puss på dig lilla princepesa..!!! tackar o bockar för mail, är på G att svara, så misströsta ej! (tihi) Men jag håller med om allt du skrev:) visst är det tur , och fantastiskt, att vi är såna vanedjur...Men samtidigt är det lite trist på nåt sätt, känslan man har alldeles i början när varenda gathörn är en gåta och varje känsla är ny, den är värd:) a bientôt, biiiizzzzzz o kjempeklem

2008-02-16 @ 18:00:57

Comment on this post:

Name:
Remember me?

E-mail: ()

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0