Paris samtidigt stockholm maj - september 2009
Paris...
By Isabelle Purits
This blog in books 2009-2010
Photo book

Surfittorna på H&M (2)

Jag verkligen älskar Sverige. Det gör jag. Exempelvis "sättet som årstiderna skiftar", hur kyla och mörker draperar landskapet likt en kallsup. Att vi får tid till att sitta uppkrypna i Ektorpfåtöljen med te och allt det där, eftersom vi inte har något annat för oss. Som Filippa Reinfeldt tipsade om.
"Planera in gör ingenting-tid  i kalendern!" När som helst i veckan faktiskt, unna dig det! På arbetstid. Gör det! Du...undersköterska.

Jag älskar hur vi kan gå längs Sveavägen och spana på en ny lampa på "Upper East"(namnet!). Se att de har 30 % rea på förra säsongens möbler, och faktiskt kunna köpa något. Nicka nöjt åt väninnan nästa gång hon antyder Mio, att Nej...inte riktigt...det är nästan New York.
Jag älskar också hur ingen svarar när ledaren på SATS ställer en fråga rakt ut i salen. Vad som helst egentligen: "Är ni trötta?". Vem? Hur ska jag kunna veta?

Det enda, och faktiskt enda jag inte tycker om är "surfittorna på H&M."
Var där och substitutade lite i måndags (igen, eftersom jag inte alltid orkar bubbla omkring till klocka  3 på natten.) Tog med mig plagget fram till kassan. Påpekade att det var en massa ludd på det (då det hängt bredvid en grå, självklart grå,  I mean det är säsongens färg, kofta). Expediten tog fram en sån där roller. Trodde hon skulle ge mig den på köpet, men nej. Trodde sen att hon skulle rolla plagget åt mig. Men nej.
Hon gav mig en roller, föste plagget åt sidan på disken och sa " så, nästa".

Okej att vi alla gått i samma skola, fått fiskpanetter med filsås uppslängt på tallriken av samma  bittra mattant (som ej fattat grejen med att "planera in egen tid"). Men nånstans finns väl en gräns?
På H&M vill man ha hierarki. Jag kund, du försäljare. ROLLA!

Vad är förresten grejen med denna Ramadanhysteri? Här har vi en tusenårig religiös tradition som infaller i år likt alla andra år. Så vitt jag vet bodde det muslimer i vårt land 2006 också.
I DN imorse var det ett helt reportage om matkedjor som "bunkrar upp". Morgonsoffan hade ett inslag om "Fatima som tycker att det är spännande att fasta" och Tele 2 har en kampanj på tunnelbanan, föreställande en moské, med rubriken " Amigos, Ring extra billigt under Ramadan". Amigos?

Judiskt nyår idag, bara en parentes.
Dog inte dom förresten, då i...a Tyskland?
Nä... färdiga Mezerätter med extra humus e grejen, det vet man ju.
Dessutom passar det ju så bra nu när "Ett öga rött" haft premiär.

Enhetligt liksom. Man vet vad man får.
Men tro fan inte att lampan är från Mio!

Comments
Postat av: Kalle

Det bor i runda slängar tio ggr fler muslimer än judar i Sverige, om det nu var en snedfördelning av medialjus du pekade (eller, subtilt nickade) mot.
"draperar landskapet likt en kallsup"=dagens liknelse.
Så här långt.
Kram!

2007-09-14 @ 08:54:20
Postat av: Kalle

För övrigt gillar jag det här med "surfittorna". Fitta är typ det bästa skällsord svenskan har att erbjuda, men det har under lång tid varit näst intill tabu att yttra. Låt oss ändra på det!

2007-09-15 @ 03:23:10
Postat av: Jossan

jag känner med dig..jag har också upplevt surfittorna..inte bara på H&M

2007-09-16 @ 17:48:59
Postat av: Natalie Olenheim

Hallå tjejen!! Du skriver fantastiskt bra med mycke innlevelse så att man typ rycks med och bara väntar på att det ska komma mer... Sen tycker jag också att du skriver ärligt och koncist!! De får en att hänga kvar, och till sist så skriver du om saker alla andra tänker på! Jag är stolt, och tyckr du ska fortsätta skriva som du gör!
Kram Natalie

2007-09-19 @ 16:01:02

Comment on this post:

Name:
Remember me?

E-mail: ()

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0