Paris samtidigt stockholm maj - september 2009
Paris...
By Isabelle Purits
This blog in books 2009-2010
Photo book

Rosa prinsess...mos.

Blåser snålblåst över Stockholm idag.
Andas in och håller andan då jag går genom spärrarna.
Efter fyra fem steg inser jag att det inte går att andas ut.
Sicksackar genom folkhavet, stannar jag upp så blir jag en av dem.

Korkar upp mitt vin, lyssnar på killen som pratar om sin flickvän i tredje person då hon sitter bredvid.

Nu är det fars dag. Min mamma ringde från London. Hon promenerar genom en park och inser, efter 50 år att hennes liv inte varit det hennes föräldrar spelat upp för henne.
Kanske har hon alltid vetat, spelar ingen roll. Men fadersfiguren är ett svin.
Har man öppet köp på farsdagstårta från 1967?

Morfar har fått sitt horoskop ställt. Han vet därför helt säkert att han har två år kvar att leva.
Har varit på skogskyrkogården och högtidligt beställt offerter. Ska ha den största stenen med bild av Taj Mahal och Stockholms stadshus över en radda med ord om vem han var. Så fint. Och självklart.
För han är en stor man. Det vet han att alla tycker.
Det ska stå:  
Här vilar....adjunkt...hedersdoktor...politiker.....forskare....och så längst ner, by the way, med maka.

Märkligt nog är det är ändå mormor som anses patetisk, som offrat sitt liv för någon annan. Usssch.

Men, jag vill kunna bli som han. Fast mysig, osvinig och fortfarande intressant.
Går det, eller är priset för kvinnlig frihet per automatik att bli ensam ragata?

Det är som sagt hemskt kyligt . 
Men, trots min jävla kvinnlighet, är jag precis som Du i första hand en frusen individ.

Comments

Comment on this post:

Name:
Remember me?

E-mail: ()

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0